رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

نمایش محتوای خبر

 

 

پخش آزمایشی شبکه لبیک

شناسه : 360661544
 
شبکه لبیک برای پوشش رویدادهای مذهبی به خصوص در ایام حج، بر بستر فضای مجازی در تلویزیون تعاملی شیما راه اندازی شد.
کاربران گرامی می توانند برای تماشای این شبکه در ستاپ باکس کانال ۷۷ و همچنین به وب سایت شیما به نشانی:
https://shimaiptv.ir/shi-labbaik
مراجعه کنند.
#شیما
#تلویزیون_تعاملی
#لبیک 
#الکعبه_تجمعنا 
#رسانه_مجازی
#صداوسیمایمرکزسمنان
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


فصل شیدایی در سمنان

شناسه : 360661091

 

هفدهمین فصل از اجرای نمایش بزرگ میدانی و چند‌رسانه‌ای «فصل شیدایی» در سمنان از دوشنبه 21 مرداد، مصادف با عید سعید قربان  تا سی‌ام مردادماه در پارک کوهستان سمنان اجرا میشود.

فصل شيدايي بزرگترين نمايش در سطح جهان اسلام است

این نماتیش تاریخی که از آفرینش و هبوط آدم آغاز میشود و تا دوران معاصر ،یک سیر تاریخی را شامل میشود ،پر مخاطب ترین نمایش میدانی در تاریخ تئاتر ایران به شمار می آید.

 

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


سریال هفت سنگ

شناسه : 360654410

خلاصه داستان

این سریال داستان سه زوج را دربرمی‌گیرد که با هم نسبت خانوادگی دارند و ماجرا هاو داستان‌های متفاوتی با یک مضمون مشترک در هر قسمت مطرح می‌شود که این سه داستان سرانجام به یک برآیند می‌رسند.

بازیگران سریال هفت سنگ و نقش هایشان

مهدی سلطانی (محسن پدیده)

پرویز پورحسینی (بابا نصیر)

بهنام تشکر (روزبه)

الهام پاوه نژاد (مهری)

شبنم مقدمی (لیلا)

فرناز رهنما (الهام)

عزت الله مهرآوران (دایی مهرى)

مهتاج نجومی (عمه فرصت)

ارسلان قاسمی (امیر)

 

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


گرامی داشت روز مقاومت اسلامی

شناسه : 360653792

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز23 مرداد ماه سالگرد پیروزی و مقاومت 33 روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان روز مقاومت اسلامی نام گذاری شده است.

این جنگ که در بین لبنانی ها به «نبرد تموز» شهرت یافته و براساس یک «نقشه جامع» که توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن، عربستان و احزاب شاخص طیف 14 مارس لبنان طراحی شده بود، به اجرا درآمد.
در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب الله را نداشت، مایل بود پایان جنگ را اعلام کند، ولی آمریکایی ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش بس را اعلام کند. از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی ها جنگ ادامه پیدا کرد ولی در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه 1701شورای امنیت- که شباهت زیادی به قطعنامه 598 دارد- بر پایان آن مهر تأیید کوبید.
وقتی جنگ تمام شد دو طرف جنگ در دو وضعیت کاملاً متفاوت قرار داشتند. صهیونیست ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی ها نیز اینگونه اعتراف کردند: «هیچ کس پیروز نشده است!»
حالا دیگر شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش موثر حمایت های سیاسی غرب و اعراب از تل آویو در مقابل حزب الله فرو ریخته و موجی از بی اعتمادی تار و پود دولت جعلی، ملت پوشالی و ارتش این رژیم را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از، جنگ جای خود را به بی ثباتی داده بوده است.
از آن طرف، حزب الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت 3 تا 4 میلیونی لبنان می توانستند خود را در کانون توجهات 300 میلیون عرب و حدود 5/1 میلیارد مسلمان ببینند و رهبر روحانی آنان در صدر شخصیت های اول خاورمیانه عربی بنشیند.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


روز تشکلها و مشارکت اجتماعی گرامی باد

شناسه : 360653720

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


هدر دهه ولایت

شناسه : 360650363

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


قربان

شناسه : 360629491

.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


عرفه و زیارت خدا در عرش

شناسه : 360628070

«حمد و سپاس خدايي را سزاست که تير حتمي قضايش را هيچ سپري نمي‌شکند

و لطف و محبت و هدايتش را هيچ مانعي باز نمي‌دارد و هيچ آفريده‌اي به پاي شباهت مخلوقات او نمي‌رسد.

...جهل و ناداني من و عصيان و گستاخي من، تو را باز نداشت از اينکه راهنمايي‌ام کني

به سوي صراط قربتت و موفقم گرداني به آنچه رضا و خشنودي توست.

پس

هرگاه که تو را خواندم، پاسخم گفتي؛

هرچه از تو خواستم، عنايتم فرمودي؛

هرگاه اطاعتت کردم، قدرداني و تشکر کردي؛

و هر زمان که شکرت را بر جا آوردم، بر نعمتهايم افزودي؛

و اينها همه چيست؟

جز نعمت تمام و کمال و احسان بي‌پايان تو!؟

... من کدام يک از نعمت‌هاي تو را مي‌توانم بشمارم يا حتي به ياد آورم و به خاطر بسپارم؟

... خدايا! الطاف خفيه‌ات و مهرباني‌هاي پنهاني‌ات بيشتر و پيشتر از نعمتهاي آشکار توست.

...خدايا ! من را آزرمناک خويش قرار ده آن‌سان که انگار مي‌بينمت.

من را آنگونه حيامند کن که گويي حضور عزيزت را احساس مي‌کنم.

خدايا!

من را با تقواي خودت سعادتمند گردان

و با مرکب نافرماني‌ات به وادي شقاوت و بدبختي‌ام مکشان.

در قضايت خيرم را بخواه

و قدرت برکاتت را بر من فروريز تا آنجا که تأخير را در تعجيل‌هاي تو و تعجيل را در تأخيرهاي تو نپسندم.

آنچه را که پيش مي‌اندازي دلم هواي تاخيرش را نکند

و آنچه را که بازپس مي‌نهي من را به شکوه و گلايه نکشاند.

...پروردگار من!

... من را از هول و هراس‌هاي دنيا و غم و اندوه‌هاي آخرت، رهايي ببخش

و من را از شر آنان که در زمين ستم مي‌کنند در امان بدار.

...خدايا!

به که واگذارم مي‌کني؟

به سوي که مي‌فرستي‌ام؟

به سوي آشنايان و نزديکان؟ تا از من ببرند و روي بگردانند؛

يا به سوي غريبان و غريبه‌گان تا گره در ابرو بيافکنند و مرا از خويش برانند؟

يا به سوي آنان که ضعف مرا مي‌خواهند و خواري‌ام را طلب مي‌کنند؟

... من به سوي ديگران دست دراز کنم؟ در حالي که خداي من تويي و تويي کارساز و زمامدار من.

...اي توشه و توان سختي‌هايم!

اي همدم تنهايي‌هايم!

اي فريادرس غم‌ها و غصه‌هايم!

اي ولي نعمت‌هايم‌!

...اي پشت و پناهم در هجوم بي‌رحم مشکلات!

اي مونس و مأمن و ياورم در کنج عزلت و تنهايي و بي‌کسي! اي تنها اميد و پناهگاهم در محاصره اندوه و غربت و خستگي! اي کسي که هر چه دارم از توست و از کرامت بي‌انتهاي تو!

...تو پناهگاه مني؛

تو کهف مني؛

تو مأمن مني؛

وقتي که راه‌ها و مذهب‌ها با همه فراخي‌شان مرا به عجز مي‌کشانند و زمين با همه وسعتش، بر من تنگي مي‌کند، و...

...اگر نبود رحمت تو، بي‌ترديد من از هلاک‌شدگان بودم

و اگر نبود محبت تو، بي‌شک سقوط و نابودي تنها پيش‌روي من مي‌شد.

...اي زنده!

اي معناي حيات؛ زماني که هيچ زنده‌اي در وجود نبوده است.

...اي آنکه:

با خوبي و احسانش خود را به من نشان داد

و من با بدي‌ها و عصيانم، در مقابلش ظاهر شدم.

...اي آنکه:

در بيماري خواندمش و شفايم داد؛

در جهل خواندمش و شناختم عنايت کرد؛

در تنهايي صدايش کردم و جمعيتم بخشيد؛

در غربت طلبيدمش و به وطن بازم گرداند؛

در فقر خواستمش و غنايم بخشيد؛

من آنم که بدي کردم من آنم که گناه کردم

من آنم که به بدي همت گماشتم

من آنم که در جهالت غوطه‌ور شدم

من آنم که غفلت کردم

من آنم که پيمان بستم و شکستم

من آنم که بدعهدي کردم ...

و ... اکنون بازگشته‌ام.

بازآمده‌ام با کوله‌باري از گناه و اقرار به گناه.

پس تو در گذر اي خداي من!

ببخش اي آنکه گناه بندگان به او زيان نمي‌رساند

اي آنکه از طاعت خلايق بي‌نياز است و با ياري و پشتيباني و رحمتش مردمان را به انجام کارهاي خوب توفيق مي‌دهد.

...معبود من!

اينک من پيش روي توأم و در ميان دست‌هاي تو.

آقاي من!

بال گسترده و پرشکسته و خوار و دلتنگ و حقير.

نه عذري دارم که بياورم نه تواني که ياري بطلبم،

نه ريسماني که بدان بياويزم

و نه دليل و برهاني که بدان متوسل شوم.

چه مي‌توانم بکنم؟ وقتي که اين کوله‌بار زشتي و گناه با من است!؟

انکار!؟

چگونه و از کجا ممکن است و چه نفعي دارد وقتي که همه اعضاء و جوارحم، به آنچه کرده‌ام گواهي مي‌دهند؟

...خداي من!

خواندمت، پاسخم گفتي؛

از تو خواستم، عطايم کردي؛

به سوي تو آمدم، آغوش رحمت گشودي؛

به تو تکيه کردم، نجاتم دادي؛

به تو پناه آوردم، کفايتم کردي؛

خدايا!

از خيمه‌گاه رحمتت بيرونمان نکن.

از آستان مهرت نوميدمان مساز.

آرزوها و انتظارهايمان را به حرمان مکشان.

از درگاه خويشت ما را مران.

...اي خداي مهربان!

بر من روزي حلالت را وسعت ببخش

و جسم و دينم را سلامت بدار

و خوف و وحشتم را به آرامش و امنيت مبدل کن

و از آتش جهنم رهايم ساز.

...خداي من!

اگر آنچه از تو خواسته‌ام، عنايت فرمايي، محروميت از غير از آن، زيان ندارد

و اگر عطا نکني هرچه عطا جز آن منفعت ندارد.

يا رب! يا رب! يا رب!

...خداي من!

اين منم و پستي و فرومايگي‌ام

و اين تويي با بزرگي و کرامتت

از من اين مي‌سزد و از تو آن ...

...چگونه ممکن است به ورطه نوميدي بيفتم در حالي که تو مهربان و صميمي جوياي حال مني.

...خداي من!

تو چقدر با من مهرباني با اين جهالت عظيمي که من بدان مبتلايم!

تو چقدر درگذرنده و بخشنده‌اي با اين همه کار بد که من مي‌کنم و اين همه زشتي کردار که من دارم.

...خداي من!

تو چقدر به من نزديکي با اين همه فاصله‌اي که من از تو گرفته‌ام.

...تو که اين قدر دلسوز مني! ...

...خدايا تو کي نبودي که بودنت دليل بخواهد؟

تو کي غايب بوده‌اي که حضورت نشانه بخواهد؟

تو کي پنهان بوده‌اي كه ظهورت محتاج آيه باشد؟

...کور باد چشمي که تو را ناظر خويش نبيند.

کور باد نگاهي که ديده‌باني نگاه تو را درنيابد.

بسته باد پنجره‌اي که رو به آفتاب ظهور تو گشوده نشود.

و زيانکار باد سوداي بنده‌اي که از عشق تو نصيب ندارد.

...خداي من!

مرا از سيطره ذلتبار نفس نجات ده و پيش از آنکه خاک گور، بر اندامم بنشيند از شک و شرک، رهايي‌ام بخش.

...خداي من!

چگونه نااميد باشم، در حالي که تو اميد مني!

چگونه سستي بگيرم، چگونه خواري پذيرم که تو تکيه‌گاه مني!

اي آنکه با کمال زيبايي و نورانيت خويش، آنچنان تجلي کرده‌اي که عظمتت بر تمامي ما سايه افکنده....

يا رب! يا رب! يا رب

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


اعمال روز عرفه

شناسه : 360624045

مهمترین اعمال شب و روز عرفه +اینفوگرافی

 تسبیحاتاعمال ماه ذی الحجه؛

روز نهم، فرموده است بخوان این تسبیحات را که مروى از حضرت رسول صلى الله علیه و آله است و سید بن طاوس در اقبال ذکر فرموده‏

 

 
 

سُبْحَانَ الَّذِی فِی السَّمَاءِ عَرْشُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْأَرْضِ حُکْمُهُ‏

منزه آن خدایى که عرش با عظمت او در آسمان است منزه است آن خدایى که فرمانش در زمین است

سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِیلُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطَانُهُ‏

منزه است آن خدایى که در قبرها قضاى او جارى شده منزه است آن خدایى که در دریا راه دارد منزه است آن خدایى که در دوزخ فرمانفرمایى دارد

سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْجَنَّهِ رَحْمَتُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقِیَامَهِ عَدْلُهُ‏

منزه است خدایى که در بهشت است رحمتش منزه است خدایى که عدالتش در قیامت ظاهر مى ‏شود

سُبْحَانَ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاءَ سُبْحَانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ سُبْحَانَ الَّذِی لاَ مَلْجَأَ وَ لاَ مَنْجَى مِنْهُ إِلاَّ إِلَیْهِ‏

منزه است خدایى که آسمان را برافراشت منزه است خدایى که زمین را بگسترد منزه است خدایى که جز به درگاه او پناه و راه نجاتى نیست

پس بگو

سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ

منزه است خداى و ستایش مخصوص اوست و معبود بحقى جز خداى نیست و خدا بزرگتر از هر چیز است

صد مرتبه‏

و بخوان توحید صد مرتبه و آیه الکرسی صد مرتبه و صلوات بر محمد و آل محمد صد مرتبه و بگو

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی‏

نیست معبود بحقى جز خداى‏ یگانه که انبازى ندارد و پادشاهى و ستایش او را سزد زنده کند و بمیراند و بمیراند و زنده کند

وَ هُوَ حَیٌّ لاَ یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

و او زنده است که هرگز نمیرد به دست اوست هر خیر و نیکى و او بر هر چیزى تواناست

ده مرتبه‏

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ‏

آمرزش مى ‏طلبم از خداى که نیست معبودى بحق جز او که زنده و پاینده است و بسوى او باز مى‏ گردم

ده مرتبه‏

یَا اللَّهُ‏

اى خدا

ده مرتبه‏

یَا رَحْمَانُ‏

اى بخشاینده

ده مرتبه‏

یَا رَحِیمُ‏

اى مهربان

ده مرتبه‏

یَا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِکْرَامِ‏

اى آفریننده آسمانها و زمین اى صاحب جلالت و بزرگوارى

ده مرتبه‏

یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ‏

اى زنده و پاینده

ده مرتبه‏

یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ‏

اى بخشنده اى نعمت دهنده

ده مرتبه‏

یَا لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ‏

اى که نیست معبود به حقى جز ذات مقدست

ده مرتبه‏

آمِینَ‏

آمین

ده مرتبه‏

پس بگو

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ

بار خدایا من از تو درخواست مى ‏کنم اى خدایى که او از رگ گردن به من نزدیکتر است

یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ‏

اى خدایى که میان مرد و دلش حایل شوى اى خدایى که در منظر اعلى و افق مبینى

یَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى یَا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ

اى خدایى که بخشاینده و بر عرش با عظمتت استوارى اى که به مانندش چیزى نیست و او شنوا و بیناست

أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

از تو درخواست مى ‏کنم که بر محمد و آل محمد درود فرستى

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ترگل

شناسه : 360608913

کتاب ترگل، بیست دلیل عقلی و روانشناسی برای حجاب، کتابی است تمام‌ رنگی که با ادبیاتی روان و امروزی، بیست دلیل عقلی و روانشناسی برای حجاب بیان می‌کند.

این کتاب به مقدمه حضرت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی مزین و به قلم آقای عماد داوری دولت‌آبادی نگاشته شده است. یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب علاوه بر قلم روان، تصویری و تمام‌رنگی بودن آن است که جذابیتی دوچندان به متن بخشیده است.

در ابتدای این کتاب آمده است :

فقط به خاطر گل روی شمایی که میخواهی این کتابچه را بخوانی،دین را میبوسیم میگذاریم کنار!

یعنی نمیخواهیم دلایل دینی حجاب را بررسی کنیم ،میخواهیم بگوییم عقل درباره پوشش اسلامی و چادر چه میگوید.

شاید برای برخی ها مسائل دینی زیاد مهم نباشد ،اما همه حرف عقل را قبول دارند.

و در بخشی دیگر آمده است:

من یک دخترم! زیبا و جذاب! احساسی در من نهفته است به نام دلربایی، انگار باید اوقاتی از روزم را دلربایی کنم.

من زیبا هستم، می‌خواهم عالم و آدم زیباییم را ببینند، می‌خواهم با دیدنم انگشت‌به‌دهان شوند! من اصلاً کاری به دین ندارم، من عقل دارم، چرا باید خودم را با یک چادر مشکی بپوشانم؟

ترگل سعی کرده است به این پرسش، بیست پاسخ عقلی و روانشناسانه بدهد.

فهر

ست مطالب

مقدمه   چند نکته مهم   
تفاوت اصلی دختر و پسر   
دلیل اول، آزادی فکر   
دلیل دوم، پیشرفت علمی   
دلیل سوم، خانه‌ای مستحکم   
خیانت و ارتباط آن با پوشش   
دلیل چهارم، استواری اجتماع
دلیل پنجم، ارزش بیشتر   
آماری از بحران جنسی در آمریکا و اروپا  
دلیل ششم، حجاب، مانع تخلفات قانونی
دلیل هفتم، ارزشمندها محفوظ‌ترند   
دلیل هشتم، حفظ آزادی اجتماعی   
دلیل نهم، رونمایی در خانه   
دلیل دهم، حجاب، عامل حفظ حیا   
دلیل یازدهم، حجاب، عامل حفظ غیرت
دلیل دوازدهم، حجاب، میراث ملی
دلیل سیزدهم، پوشش و سلامتی بیشتر  
دلیل چهاردهم، پوشش و فطرت   
دلیل پانزدهم، انعطاف بیشتر زن   
دلیل شانزدهم، پوشش عامل کنترل طبیعت چندهمسری   
دلیل هفدهم، پوشش عامل کنترل حرص   
دلیل هجدهم، پوشیدگی بیشتر  
دلیل نوزدهم، نگاه شکنی   
دلیل بیستم، حجاب عامل توجه اساسی مرد به همسر  
کمی درباره‌ی فیلم های مبتذل   
چند پرسش   
چند هنرپیشه   
دوستانتان را بروز کنید   
پوستر و عکس حجاب   
 

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


مباهله

شناسه : 360592871

شرح مختصر واقعه مباهله

مباهله پیامبر با (ص)مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر (ص)طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص)آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر (ص) را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر (ص)اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

موقعیت جغرافیایی

بخش با صفای نجران، با هفتاد دهکده تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام این نقطه، تنها نقطه مسیحی نشین حجاز بود که مردم آن به عللی از بت پرستی دست کشیده و به آیین مسیح (ع) گرویده بودند.

دعوت به اسلام

پیامبر اکرم، حضرت محمد مصطفی (ص)برای گزاردن رسالت خویش و ابلاغ پیام الهی، به بسیاری از ممالک و کشورها نامه نوشت یا نماینده فرستاد تا ندای حق پرستی و یکتاپرستی را به گوش جهانیان برساند. هم چنین نامه ای به اسقف نجران، «ابوحارثه»، نوشت و طی آن نامه ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت فرمود.

نامه حضرت محمد (ص)به اسقف نجران

مشروح نامه پیامبر (ص)به اسقف نجران چنین بود: «به نام خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب (ع). [این نامه ایست] از محمد ((صلی الله علیه و آله وسلم))، پیامبر خدا، به اسقف نجران. خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب (ع) را ستایش می کنم و شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا فرا می خوانم. شما را دعوت می کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند درآیید و اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید به حکومت اسلامی مالیات (جزیه) بپردازید تا در برابر این مبلغ، از جان و مال شما دفاع کند] و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود».

عکس العمل نجرانی ها

نمایندگان پیامبر صلی الله علیه و آله و که حامل نامه دعوت به اسلام از جانب پیامبر (ص)بودند، وارد نجران شدند و نامه را به اسقف نجران دادند. او نیز شورایی تشکیل داد و با آنان به مشورت پرداخت. یکی از آنان که به عقل و درایت مشهور بود گفت: «ما بارها ازپیشوایان خودشنیده ایم که روزی منصب نبوت ازنسل اسحاق (ع)به فرزندان اسماعیل(ع) انتقال خواهد یافت و هیچ بعید نیست که محمد صلی الله علیه و آله وسلم ـ که از اولاد اسماعیل (ع) است ـ همان پیامبر موعود باشد». بنابراین شورا نظر داد که گروهی به عنوان هیئت نمایندگان نجران به مدینه بروند تا از نزدیک با محمد (ص)تماس گرفته، دلایل نبوت او را بررسی کنند.

گفتگوی پیامبر (ص)با هیئت نجرانی

پیامبر اکرم (ص)در مذاکره ای که با هیئت نجرانی در مدینه به انجام رسانید آنان را به پرستش خدای واحد دعوت کرد. امّا آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و دلیل الوهیت مسیح را، تولد عیسی(ع) بدون واسطه پدر می دانستند.

در این هنگام فرشته وحی نازل شد و این سخن خدا را بر قلب پیامبر (ص) جاری ساخت: «به درستی که مَثَل عیسی نزد خداوند مانند آدم است که خدا او را از خاک آفرید». در این آیه، خداوند، با بیان شباهت تولد حضرت عیسی (ع) و حضرت آدم (ع)، یادآوری می کند که آدم(ع)  را با قدرت بی پایان خود، بدون این که دارای پدر و مادری باشد، از خاک آفرید و اگر نداشتن پدر گواه این باشد که مسیح(ع) فرزند خداست، پس حضرت آدم(ع)  برای این منصب شایسته تر است؛ زیرا او نه پدر داشت و نه مادر.

اما با وجود گفتن این دلیل، آنان قانع نشدند و خداوند به پیامبر خود، دستور مباهله داد تا حقیقت آشکار و دروغ گو رسوا شود.

مباهله، آخرین حربه

خداوند پیش از نازل کردن آیه مباهله، در آیاتی چند به چگونگی تولد عیسی (ع) می پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می کند و از آنان می خواهد که عاقلانه به موضوع بنگرند.

بنابراین پیامبر (ص)، در ابتدا سعی کرد با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان مواجه گشت، به امر الهی به مباهله پرداخت.

خداوند در آیه 61 سوره آل عمران می فرماید: «هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم».

دیدگاه بزرگان نجران درباره مباهله

در روایات اسلامی آمده است که چون موضوع مباهله مطرح شد، نمایندگان مسیحی نجران از پیامبر(ص) مهلت خواستند تا در این کار بیندیشند و با بزرگان خود به شور بپردازند.

نتیجه مشاوره آنان که از ملاحظه ای روان شناسانه سرچشمه می گرفت این بود که به افراد خود دستور دادند اگر مشاهده کردید محمد (ص) با سر و صدا و جمعیت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله کنید و نترسید؛ زیرا در آن صورت حقیقتی در کار او نیست که متوسل به جاروجنجال شده است و اگر با نفرات بسیار محدودی از نزدیکان و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید که او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید که خطرناک است.

در میعادگاه چه گذشت؟

طبق توافق قبلی، پیامبر(ص)و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمایندگان نجران دیدند که پیامبر (ص) فرزندش حسین (ع)را در آغوش دارد، دست حسن (ع) را در دست گرفته و علی و زهرا علیهما السلام همراه اویند و به آنها سفارش می کند هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید. مسیحیان، هنگامی که این صحنه را مشاهد کردند، سخت به وحشت افتادند و از این که پیامبر (ص)، عزیزترین و نزدیک ترین کسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد.

بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

سخنان ابوحارثه درباره مصالحه

هنگامی که هیئت نجرانی پیامبر(ص)را در اجرای مباهله مصمّم دیدند، سخت به وحشت افتادند. ابوحارثه که بزرگ ترین و داناترین آنان و اسقف اعظم نجران بود گفت: «اگر محمد (ص) بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد.

اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند».

سرانجام مباهله

ابوحارثه، بزرگ گروه، به خدمت حضرت آمد و گفت: «ای ابوالقاسم  (ص)، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت بر ادای آن داشته باشیم».

پس حضرت با ایشان مصالحه نمود که هرسال دوهزار حُلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد و بر آنان که اگر جنگی روی دهد، سی زره و سی نیزه و سی اسب به عاریه بدهند.

مباهله پیامبر (ص) با نصرانیان نجران، از دو جنبه نشان درستی و صداقت اوست. اوّلاً، محض پیشنهاد مباهله از جانب پیامبر اکرم (ص)خود گواه این مدعاست؛ زیرا تا کسی به صداقت و حقانیّت خود ایمان راسخ نداشته باشد پا در این ره نمی نهد.

نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناک است و چه بسا به از بین رفتن و نابودی دروغ گو بینجامد. از طرف دیگر، پیامبر (ص)کسانی را با خود به میدان مباهله آورد که عزیزترین افراد و جگرگوشه های او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر (ص)به درستی دعوتش می باشد که با جرأت تمام، نه تنها خود، بلکه خانواده اش را در معرض خطر قرار می دهد.

مباهله، سند عظمت اهل بیت(ع)

مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنّن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر (ع)نازل شده است و پیامبر (ص)تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه و دامادش علی (ع) بودند. بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا حسن و حسین (ع)هستند، همان طور که منظور از «نِساءَنا» فاطمه (س) و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها علی (ع) بوده است.

این آیه هم چنین به این نکته لطیف اشاره داردکه علی(ع)در منزلت جان و نفس پیامبر است.

نزول آیه تطهیر در روز مباهله

روزی که پیامبر خدا (ص)قصد مباهله کرد، قبل از آن عبا بر دوش مبارک انداخت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین (ع)را در زیر عبای مبارک جمع کرد و گفت: «پروردگارا، هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص ترینِ خلق به او بوده اند. خداوندا، اینها اهل بیت منند. پس شک و گناه را از ایشان برطرف کن و ایشان را پاکِ پاک کن.»

در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر را در شأن ایشان فرود آورد: «همانا خداوند اراده فرمود از شما اهل بیت پلیدی را برطرف فرماید و شما را پاکِ پاک کند.

اعمال روز مباهله

روز بیست و چهارم ذی الحجّه، روزمباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران است که در نزد مسلمانان، اهمیت خاصّی دارد؛ چرا که گواه حقانیت و درستی دعوت پیامبر و عظمت شأن اهل بیت مکرّم اوست.

در کتاب شریف مفاتیح الجنان، اعمال مخصوصی بدین شرح برای این روز ذکر شده است:

اول: غسل، که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است؛

دوم: روزه، که سبب شادابی درون است؛

سوم: دو رکعت نماز؛

چهارم: دعای مخصوص این روز که به دعای مباهله معروف است و شبیه دعای سحر ماه رمضان می باشد.

هم چنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه روایت شده است. احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولی الموحدین علی (ع)  که در رکوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.
منبع:سایت هیات

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


عرفه

شناسه : 360592700

تاریخچه عرفات

عرفات مکانی است که حضرت آدم علیه‌السلام اعتراف به گناه و تقصیر خود کرد و مورد مغفرت خداوند قرار گرفت. به همین جهت عرفات نامیده شد. تمام انبیا و پیامبران در این مکان مشمول عنایت حق تعالی شده و اظهار بندگی نموده‌اند و همچنین امام حسین (ع) در حالیکه با جمعی از بستگان و یارانش به این مکان رسیدند، به درگاه خداوند تضرع و زاری نمودند. از جمله دعاهای مشهور این روز دعای حضرت سید الشهداء (ع) امام حسین (ع) است. بشر و بشیر پسران غالب اسدی روایت کرده‌اند که روز عرفه در عرفات در خدمت آن حضرت بودیم، پس از خیمه بیرون آمدند با گروهی از اهل بیت و فرزندان و شیعیان با نهایت تذلل و خشوع رو به سوی کعبه دعای عرفه را زمزمه فرمودند.

 

آداب روز عرفه

اگر حاجی در ساعاتی از روز نهم ذیحجه که «الحج عرفه»است در آن ساعات، آن مکان را درک نکند، حج او تمام نیست و باید سال دیگر قضای آن را به جا آورد.

کاروان عظیم حج بعد از ظهر از مکه مکرمه حرکت کرده در حالیکه سرها برهنه و تن‌ها از لباس‌هایی معمولی و همیشگی عاری گشته است و هر یک دو قطعه پارچه سفید پوشیده با نظمی متین و برنامه‌ای الهام بخش و آهنگی شورانگیز از نغمه آسمانی«لبّیک اللهم لبّیک لبّیک لا شریک لک لبّیک انّ الحمد و النّعمه لک والملک لا شریک لک لبّیک» که این ذکر آسمانی، تمام شهر مکه را فرا گرفته و حرکت می‌کنندو مقارن زوال ظهر روز نهم همه در صحرای عرفات جمع می‌شوند.

 

فضیلت روزعرفه

روایت است که امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم سئوال می کرد، حضرت به او فرمود:«وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا سئوال می‌کنی و حال آنکه در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادرانند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود.»

 

فضیلت شب عرفه

درباره شب عرفه روایت شده است که دعای خیر در آن مستجاب و کسی که در آن به فرمانبرداری خداوند مشغول باشد، پاداش صد و هفتاد سال عبادت را خدای متعال به او عطا فرماید. زیارت امام حسین (ع) در این شب مستحب است.رفتن به عرفات و یا کربلا، بهترین مکان‌ها برای استجابت دعا در روز عرفه است. اهمیت دعا در این روز به اندازه‌ای است که روزه این روز را برای کسی که روزه باعث ضعف او هنگام دعا شود، ممنوع کرده‌اند. پاداش زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه به اندازه‌ای است که از امام صادق (ع) روایت شده:«خداوند متعال برای زائرین قبر حسینی  قبل از اهل عرفات (حجاج) جلوه کرده، حوائجهای آنان را برآورده، گناهانشان را بخشیده و آنان را به خواسته‌هایشان می‌رساند و آنگاه نزد اهل عرفات آمده و با آنان نیز اینگونه رفتار می‌کند.» حجاج شامگاه روز عرفه و شب دهم ذی الحجه، پس از ادای فریضه مغرب کوچ می‌کنند. «فاذا افضتم مِن عرفاتٍ فاذکروا الله عند المشعرِالحرامِ؛ «پس هنگامی که از عرفات بازگشتید،در مشعرالحرام به ذکر خدا بپردازید.»

 

برخی از اعمال شب و روز عرفه:

۱. احیا و نماز و عبادت در شب عرفه

۲. دعا در شب عرفه (که گفته شده است مستجاب می‌گردد) 

۳.  زیارت امام حسین (ع) در شب عرفه.

۴.  غسل.

۵. روزه روز عرفه (اگر سبب ضعف و مانع از دعا و مناجات نشود) .

۶. قرائت دعای عرفه امام حسین (ع) (که بهتر است بعد از نماز عصر باشد) .

۷. قرائت دعای عرفه امام سجاد (ع) (که در صحیفه سجادیه موجود است).

۸. زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه.

۹. زیارت حضرت اباالفضل العباس (س) در روز عرفه .

۱۰. اعتراف و اقرار به گناهان.

۱۱. دو رکعت نماز که در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره  توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده می‌شود. سپس چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید (این نماز در واقع همان نماز حضرت امیرالمؤمنین (ع) است) .

 

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


عید قربان

شناسه : 360592686

وز دهم ماه ذی‌الحجه یادآور عیدی دیرینه، فرخنده و بجای مانده از دو پیامبر خداوند متعال؛ یعنی حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل نبی(ع) است که به عید الاضحی یا قربان نامگذاری شده است.

ابراهیم نبی در این روز تسلیم محض امر خدای عزوجل می‌شود و فرزند خود را به دستور خداوند به قربانگاه می‌برد. بزرگترین درسی که از این عید می‌توان گرفت دل بریدن از تعلقات دنیوی، هوای نفس و تمام دارایی خود از جمله ثروت و فرزندان است یعنی عزیزی را پای عزیزترین به قربانگاه و برای قربانی فرستادن.

قربانی شهوت‌های انسانی و نفس سرکش، حرص دنیا برای مال اندوزی و جمع آوری ثروت و دل کندن و رها شدن از این زندان‌های خود ساخته شاید بی‌شک بهترین قربانی شدگان دربرابر بزرگی‌ای خالق است تا چون ابراهیم با خداوند خود دوست و یار شد.

Image result for ‫اینفوگرافی اعمال روز عید قربان‬‎

امتحان پیامبران

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم ضمن تبریک این عید بزرگ به تمام مسلمانان اظهار داشت: آنچه که ما از عید قربان داریم یادگار امتحانی است برای دو پیامبر بزرگ، یک پیامبر اولالعزم ابراهیم خلیل پدر انبیاء و دیگری برای فرزند ایشان اسماعیل پیامبر.

وی با اشاره به اینکه خداوند در سن پیری اسماعیل(ع) را به حضرت ابراهیم(ع) داده است، افزود: طبق آیات قرآن مانند الحمدلله الذی وَهَبَ لی عَلی الکِبَرَ اسماعیل. وقتی که حضرت اسماعیل به سن رشد یعنی به سن تلاش و کوشش رسید، حضرت ابراهیم(ع) به ایشان فرمود که من در خواب دیدم تو را باید قربانی کنم و اسماعیل(ع) هم آمادگی کامل برای دستور خداوند را داشت.

امام جمعه‌ موقت اهواز بیان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که وقتی برای ما روشن شد دستور از جانب خدای متعال است، از سوی ما باید اطاعت و فرمانبرداری باشد. اعتقاد به اینکه خداوند متعال مصلحت ما را می‌خواهد، خداوند برای ما رحمت می‌خواهد و آنچه که برای ما ضرر دارد را اجازه انجام نداده است.

تسلیم شدن براساس معرفت و آگاهی

وی با بیان اینکه باید به این درجه برسیم که دربرابر خداوند متعال تسلیم باشیم، گفت: این تسلیم باید براساس معرفت و آگاهی باشد و تنها شرط شهادت انسان تسلیم شدن دربرابر خداوند تبارک و تعالی است.
 
حسن‌زاده در تبیین فلسفه این عید بزرگ تاکید کرد: فلسفه عید بزرگ قربان عبودیت و بندگی است. فدا کردن متعلقات و وابستگی‌های خود دربرابر پیشگاه الهی است از این رو امیداروم از امتحانی که خداوند برای تمام انسان‌ها قرار داده‌است ان‌شاءالله بتوانیم سربلند بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این روز با رحمت خاصی که دارد پذیرایی می‌کند و روزی است که سراسر آن رحمت است. 

پیشکش خداوند این جان بی‌ارزش

چه خوب است اگر هر روز را عید قربان بدانیم و قربه الی الله تنها برای معشوق ازلی و ابدی هر روز نفس اماره و سرکش را سر ببریم تا بتوانیم بندگی کنیم و دل از زر و سیم دنیا بکنیم آنگاه است که جلوه معشوق برایمان رخ می‌نماید و چشم دلمان نفسی تازه می‌کند.

دل از زندان دنیا بکنیم که روح را اسیر خود کرده است و جلوه‌های غیر واقعی دیدگان ما را برای دیدن معشوق‌مان بسته است. این تن نیز میله‌ای از این زندان است و آجری از خانه‌ای که دل‌بستگی ما را به این دنیا هرچه بیشتر می‌کند.

روح را به سمت مقصد اصلی خود پرواز دهیم و چه بسا گاهی پرواز یعنی قربانی کردن و دل بریدن است که اسماعیل اینگونه روح خود را به سمت معشوق هدایت کرد.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


عید غدیر خم

شناسه : 360592495

 

عید غدیر خم مصادف با 18 ذی الحجه است که آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى»(آیه 3 سوره مبارکه مائده) بر قلب حضرت محمد(ص) نازل شد و پس از آن پیامبر اکرم(ص) با فراخواندن همه حج‌گزاران فرمودند: «مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه أللهم والِ من والاه و عادِ من عاداه» و به این ترتیب جانشینش را برای تمامی مسلمانان اعلام و تمام کرد. عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان و به نام عیدالله الاکبر معروف است. 

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد(ص)،  و اشرف الاعیاد (والاترین عید)  برای این روز به کار رفته است.
واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد. رسول خدا(ص)، در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی(ع) را بلند نمود تا همگان او را ببینند و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین‌هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد و فرمود:
«خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.»
سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»
شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته، مراسم مختلفی در گرامی‌داشت آن برگزار می‌کنند. برگزاری این جشن از شعائر شیعه محسوب می‌شود.
غدیر به چه معناست؟
غدیر در لغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام، کاروانیان حج از آنجا عبور می کردند،اما علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه‏ های رنگ کرده خود را در این آبگیر می‏ شسته‏ اند.
چند نفر در غدیر جمع شدند؟
طبق نقل قول های مختلف تعداد جمعیت حاضر در غدیر از 1300 نفر تا 120 هزار نفر گزارش شده است. اما نکته بسیار مهم این است که بیشترین تعداد جمعیت حاضر در غدیر، طبق‌ روایاتی که در منابع پنج قرن اولیه آمده، هفده‌ هزار نفر گزارش شده است. رقم‌های‌ بالاتر مربوط به بعد از قرن پنجم است.
نخستین خطبه غدیریّه را چه کسی خواند؟
حدود سی سال پس از اجتماع عظیم و بی نظیر مسلمانان در غدیر خم، اولین اجتماع گسترده مردم در سالگرد آن روز تاریخی و سرنوشت ساز در ایام حکومت امیرالمؤمنین (ع) و حضور آن حضرت در کوفه اتفاق افتاد، روزجمعه ای مصادف با سالگرد غدیر خم شد و علی (ع) فرصت را مناسب دید تا در اجتماع مردم در نماز جمعه، خطبه ای در معرفی غدیر و تبیین ابعاد گوناگون آن ایراد نماید و مسلمانانی را که عصر پیامبر خد (ص) را درک‌ نکرده بودند و غالباً از جریان غدیر بی اطلاع بودند، و اگر هم سخنی شنیده بودند باز به عمق حادثه غدیر پی نبرده بودند، با غدیر خم آشنا کند. نخستین مجلسی که در سی امین سالگرد غدیرخم تشکیل شد، همراه باسخنرانی شخص اول جریان غدیر بود، امیرالمؤمنین (ع) در آن مجلس ازغدیرخم به عنوان عید بزرگ مسلمانان یاد  و بدین ترتیب سنّت حسنه عیدگرفتن روز غدیر را پی ریزی کرد، و در حقیقت آغاز جشن های غدیر که در طول تاریخ شیعه از اعیاد مهم به شمار آمد باهمان خطبه غدیریه امیرالمؤمنین (ع) بود.
مومنان در روز عید غدیر چه وظیفه ای دارند؟
امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره وظایف مؤمنان در روز عید غدیر فرمود: «[در این روز] با گسترش دادن در هزینه و لوازم خانواده‏ تان به سوی آنان بروید و به برادرانتان نیکی کنید. خدای را برای آنچه به شما بخشیده است، سپاس گویید. با هم باشید؛ که خداوند، جدایی و پراکندگی شما را سامان می‏ بخشد. به یکدیگر نیکی کنید؛ که خداوند، الفت شما را پایدار می‏سازد. نعمت‏های خدا را به همدیگر هدیه دهید؛ که خداوند چندین برابر عیدهای پیشین و عیدهای آینده به شما پاداش می‏دهد؛ پاداشی که ویژه چنین روزی است. نیکی‏ کردن در این روز، ثروت را ثمر بخش می‏ سازد و بر عمر می‏ افزاید. هم‏دردی کردن و مهرورزی با یکدیگر در این روز، رحمت خداوندی را جلب می‏کند. آن اندازه که توان دارید از فضل خداوند برای برادران و خانواده‏ تان با بذل آنچه موجود است، آماده و فراهم سازید. لبخند و شادمانی را میان خویش و در برخوردهایتان آشکار سازید و ستایش و سپاس خداوند را بر آنچه به شما بخشیده است، نمایان کنید».
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


20 MOBAHELE.jpg

شناسه : 360571729

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


19 MOBAHELE.jpeg

شناسه : 360571716

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


محبت به فرزند

شناسه : 360571883

روزی رسول خدا (ص) حسن و حسین(ع) را می بوسید. شخصی به نام اقرع بن حابس گفت: من ده فرزند دارم و هرگز هیچ یک را از آن ها را نبوسیده ام. آن حضرت فرمود: هر کس رحم نکند بر او رحم نمی شود. برپایه روایتی آن حضرت به قدری از این گفتار وی خشمگین شد که چهره اش برافروخت و به او فرمود: اگر خدا عاطفه را از دلت کنده است با تو چه کنم؟ هر کس بر خردسالان ما مهر نورزد و بزرگان ما را احترام نکند از ما نیست. (بحارالانوار، ج۴۳،ص۲۸۲-۲۸۳)

بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان

خطاب کردن کودک با گل واژه هایی چون «عزیزم»، «نور چشمم»، «میوه ی دلم» و … که سرشار از عاطفه و محبت است به کودک نیروی ویژه ای می بخشد و او را شاداب نگه می دارد. حضرت زهرا(س) در خطاب به فرزندان از واژه هایی چون «قُرَّهَ عینی» نور دیده ام، «ثمره فؤادی» میوه دلم استفاده می کردند. بنابراین می توان گفت یکی از بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان نوازش کودک و ابراز مهر و محبت به اوست.

«وَ کانَ النّبی صلّی الله علیه و آله إذا أصبح مَسَحَ علی رُؤُسِ وُلده» روش رسول اکرم (ص) در خانواده این بود که همه روزه صبح دست محبت به سر فرزندان خود می کشید. (محمد باقر مجلسی، بحار، ج ۲۳، ص ۱۱۴)

امام صادق (ع) می فرماید: مردی که نسبت به فرزندان خود محبت بسیار دارد مشمول رحمت و عنایت مخصوص خداوند بزرگ است. (الحدیث، روایات تربیتی از مکاتب اهل بیت (ع)، ص ۵۹)

گوش شنوا

چگونه والدین می توانند گوش شنوای حرف های مگوی فرزندان خود باشند؟

کارشناسان تربیت اسلامی بر این اعتقاد هستند که والدین باید تا ۴ سال اول زندگی فرزندان خود ارتباط مناسب روحی و روانی با آنان برقرار کنند تا بتوانند در دوران نوجوانی و جوانی گوش شنوای حرف های مگوی آنان باشند. آنان معتقدند که پدران و مادران در ۷ سال اول باید با فرزندان خود ارتباط پوستی و لمسی داشته باشند چنانچه پیامبر اعظم اسلام در این باره این گونه سفارش نموده اند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: فرزندان خود را بسیار ببوسید زیرا برای شما در هر بوسیدن درجه ای است. (محمد باقر مجلسی، بحار، ج ۲۳، ص ۱۱۳)

در ۷ سال دوم باید پدران و مادران نه بالفظ «من می گویم»، بلکه با دیدن و شنیدن با فرزندان خود رابطه تنگاتنگ، گرم و صمیمی برقرار کنند تا فرزندان شان در سن جوانی این مهر و محبت را از نامحرمان درخواست نکنند.

دختران مونس های گران بهایی هستند

البته باز هم اسلام درباره مهرورزی به دختران و ارتباط برقرار کردن پدران با آنان تاکید خاصی می کند؛ تا آنجا که دختران به مونس های گران بها و حسنه تعبیر شده اند.

پیامبر خدا (ص) فرمود: دختران خود را ناخوش ندارید زیرا آنها مونس های گران بهایی هستند. (محمد محمدی ری شهری، منتخب میزان الحکمه، ص ۶۱۳)

و امام صادق (ع) فرمود: پسران نعمتند و دختران حسنه و خداوند از نعمت ها بازخواست می کند و برای حسنات پاداش می دهد. (همان)

از جمله آثار مهم محبت به فرزندان و کودکان، عزت نفس، اعتماد به نفس و خودباوری است. کودکانی که به قدر کافی از والدین محبت دیده اند وقتی بزرگ می شوند، دارای صلابت و عزت و اراده قوی هستند. کودکی که مهر و عشق را تجربه می کند، این احساس را به درون می ریزد، خودپذیری را می آموزد و خود را موجودی دوست داشتنی در نظر می گیرد و به خودش احترام می گذارد.

هر شخص زمانی خود را خوشبخت تلقی می کند که بداند او را دوست دارند و می پذیرند

محبت پدران و مادران نسبت به فرزندان عامل مهم و موثری در رشد طبیعی آنان است، زیرا فرزند به یقین می رسد که همواره محبوب دیگران است و می تواند خود را به خانواده پرمهر خود نسبت دهد. زیرا هر شخص زمانی خود را خوشبخت تلقی می کند که بداند او را دوست دارند و می پذیرند.

کودکان درس محبت، رحم، شفقت، نیکوکاری، وفاداری، صفا، خلوص نیت، رشادت، شهامت، شجاعت، تقوا، ادب، تواضع، عزت نفس و…را در نخستین سال های زندگی خود و در دامن پرمهر و محبت پدر و مادر می آموزند. البته احترام، ادب و وفای میان والدین و فرزندان نتیجه نهایی این ارتباط سالم و تنگاتنگ و پرعطوفت است.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


یا علی گفتیم و عشق آغاز شد

شناسه : 360543699

براتون عشق آرزو میکنم 

عشق،زیر سایه ی خدا.....

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


download (2).jpg

شناسه : 360541384

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


تهیه شربت آلبالو

شناسه : 360541603

تهیه شربت آلبالوcheeky

در روز های گرم سال نوشیدن انواع شربت های خنک نظیر شربت سکنجبین و شربت زعفران و شربت آلبالو و …. بسیار می چسبد. شما می توانید با صرف مدت زمان و هزینه کمی شربت های مختلف را در منزل تهیه کنید در این بخش طریقه درست کردن شربت آلبالو را به شما کد بانوهای عزیز آموزش خواهیم داد.

مواد لازم

شکر : 2 کیلو
آلبالو : 1 کیلو
وانیل ( در صورت تمایل ) : 1 قاشق چای خوری
آب : 1 لیوان

طرز تهیه شربت آلبالو

برای درست کردن شربت آلبالو ابتدا آلبالو ها را به خوبی بشویید و دم و هسته‌ آن ها را خارج کنید.

 

سپس آلبالو های تمیز و بدون هسته را در درون ظرف مناسبی و درب داری با مقداری شکر مخلوط کنید و ظرف را به مدت 24 تا 48 ساعت در درون یخچال قرار دهید.

 

بعد از مدت زمان ذکر شده ظرف حاوی آلبالو را از درون یخچال بیرون آورید و مقداری آب به آلبالو ها اضافه نمایید.

سپس بر روی شعله گاز شعله پخش کن را قرار دهید و قابلمه را بر روی گاز با حرارت متوسط قرار دهید. در همه مدتی که قابلمه بر روی حرارت گاز است باید مدام شربت را هم بزنید تا شکر در درون شربت به خوبی حل شود. بعد از این که شکر در درون شربت حل شد به مدت 15 دقیقه دیگر نیز اجازه دهید شربت بر روی شعله گاز باقی بماند تا به خوبی قوام بیاید.
بعد از این که شربت قوام یافت محتوی قابلمه را در درون صافی بریزید و سپس شربت صاف شده را بعد از خنک شدن در درون بطری شیشه ای بریزید و بطری را در درون یخچال قرار دهید.

 

نکات طلایی برای تهیه شربت آلبالو

  1. بهتر است شربت آلبالو و همه انواع شربت ها را در درون قابلمه های لعابی تهیه نمایید.
  2. اگر ترجیح می دهید شربت آلبالو ترش شود بهتر است که شربت را با آلبالوی اول فصل تهیه نمایید ولی اگر می خواهید ترشی شربت به اندازه و کم باشد باید شربت را با آلبالو های رسیده تهیه کنید.
  3. اگر آلبالو ها ترش باشد می توانید در هنگام تهیه شربت آلبالو میزان شکر را بیشتر نمایید.
  4. اگر می خواهید در طرز تهیه شربت آلبالو برای خوش طعم کردن شربت از وانیل استفاده نمایید می توانید ابتدا مقداری شربت را با آب سرد بچیشید و اگر از طعم شربت خوشتان نیامد سپس وانیل را به شربت اضافه نمایید.
  5. از آلبالو های باقی منده در تهیه شربت آلبالو می توانید برای تهیه مربای آلبالو استفاده نمایید.
  6. توجه داشته باشد که اگر شربت به خوبی قوام نیامد شربت آلبالو ترش می شود.
  7. شربت آلبالو را اگر با حرارت زیاد بجوشانید شکرک می زند.
  8. اگر شربت را بر روی حرارت زیاد گاز بجوشانید رنگ شربت قهوه ای می شود و اگر شربت آلبالو را بر روی حرارت کم گاز تهیه نمایید رنگ شربت تیره و بد رنگ می شود.
  9. بعد از خنک شدن شربت آلبالو می توانید مقداری از شربت را در لیوانی بریزید و سپس بقیه لیوان را با آب سرد و یخ پر کنید و هم چنین برای تزیین لیوان شربت آلبالو می تواند آلبالو های تازه و بدون هسته را حلقه حلقه نمایید و سپس آن ها را به همراه یخ در درون پارچ و یا لیوان شربت قرار دهید. برای مشاهده آموزش طرز تهیه انواع نوشیدنی سرد کلیک کنید.
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.